De contentmarketing aanpak van startup Lijst Erom

De contentmarketing aanpak van startup Lijst Erom
27 september 2017 Ellen Kleinlangevelsloo

In de rubriek ‘vakwerk’ interview ik uiteenlopende professionals waarvan ik vind dat ze lekker bezig zijn met contentmarketing. Ter lering ende vermaak. Dit keer is dat Martjan Kuit van Lijst Erom. Naast zijn werk als content manager bij de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) is hij lijstenmaker bij zijn eigen startup Lijst Erom. Deze sympathieke oud-collega (het waren twee fantastische maanden) laat me regelmatig grinniken met zijn content. En ik steek zowaar wat op over inlijsten!

Martjan, bijna een jaar geleden schreef je dit blog waarin je uit de doeken doet waarom je bent gestart met Lijst Erom. Maar kun je het nog even kort uit de doeken doen? Ik ben opgegroeid in een soort kunst-pretpark, Galerie Zuid in Harskamp. Mijn vader is kunstenaar en daarnaast lijstenmaker. Ik heb nooit een carrière als lijstenmaker geambieerd. Maar toen mijn vader zich een paar jaar geleden hardop afvroeg of hij lijstenmaker wilde blijven na zijn pensioen, veranderde er wat bij mij. Ik heb me toen voorgenomen om een jaar de tijd te nemen om te onderzoek of het wat voor me is. Niet in het bedrijf van mijn vader. Maar met mijn eigen bedrijf Lijst Erom.

Wat is eigenlijk de kunst van het lijstenmaken? Het is een heel precies werkje. Een stofje tussen het kunstwerk en het glas. Een hoek die niet goed dicht zit. Dat soort dingen moet je zien te voorkomen. Het is best een verantwoording vind ik. Niet zelden heb je te maken met werken waar mensen veel waarde aan hechten. En kies je er dan voor om zo’n werk vast te lijmen om eventuele kreukels te maskeren, of laat je juist de structuur zien? Tijdens het tourneetje dat ik maakte langs Nederlandse lijstenmakers kwam ik dan ook veel verschillende meningen tegen.

Had je een contentmarketingplan toen je begon? Nou, bij de start was ik van plan om op de website en de sociale kanalen mijn zoektocht naar dit vakgebied te documenteren. Door de struggles te delen die je tegenkomt bij het lijstenmaken. En verhalen te vertellen in diepte-interviews met de lijstenmakers die ik ontmoet. Een vergelijkbare aanpak als de StartUp, waarin Alex Blumberg het oprichten van zijn eigen podcast-imperium documenteert.

Bij mij pakte het wat anders uit. Een aantal lijstenmakers zag ’t niet zo zitten om eraan mee te werken. En ik bleek te druk met andere dingen. Nu is mijn streven vijf social media updates en een blog per week. Daarbij probeer ik mensen wat bij te brengen over het vak. En regelmatig op nieuws in te spelen. Zoals bij de blog over de lijstenwand van Trump, die nog steeds veel wordt gedeeld. En de staatsieportretten van koning Willem-Alexander. Een vastomlijnde strategie heb ik dus niet. Maar af en toe komen er goede ideeën voorbij.

Maak je daarbij gebruik van vaste contentformats? Ja, zo is daar bijvoorbeeld de ‘lijstenles‘, een vlog waarin ik uitleg geef over inlijsten. ‘In het nieuws’ is dus een format. En sja, voor zover je het een format kunt noemen, ik maak ook regelmatig gebruik van ‘lijstjes’. Zoals mijn Top 2000 stemadvies met 11 liedjes over kunst.

En richt je je op een specifiek publiek? In het begin moest ik het vooral hebben van mijn bestaande relaties en volgers op sociale media. Ik had al een aardig netwerk opgebouwd. De blogs werden vanaf het begin goed gelezen. En dat leidde inderdaad vrij snel tot aanvragen vanuit mijn bestaande LinkedIn netwerk. Verder zet ik vrij breed in, maar moet ik het vooral hebben van fotoclubs en kunstliefhebbers.

Waar ben je het meest trots op? Dat is mijn blog over Van Gogh. Daarin doe ik uit de doeken welke keuzes over de wereld worden gemaakt voor lijsten om de schilderijen van Van Gogh. Was een behoorlijk uitzoekwerkje hoor, maar heel erg interessant. En het leuke is dat dat blog nog steeds goed wordt gevonden en veel waardering krijgt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de blog over de lijstengeschiedenis van De Nachtwacht.

En, ook leuk. Ik heb eens een lijstje gemaakt met de 7 beste musea op instagram. Op sociale media heb ik al die musea getagged, in de hoop dat ze het gingen delen. En dat gebeurde ook. Of is dat slinks?

Slinks? Eerder slim, als je het mij vraagt. Dus je houdt goed bij wat de resultaten zijn? Ja, dat houd ik wel in de gaten ja. Hoeveel mensen zijn er op m’n website, waar komen ze vandaan, waar gaan ze naartoe? Ik ben ook wel gefocust op likes. Opvallend is dat, hoe meer het over mijzelf gaat, hoe beter het scoort. Mijn problemen zijn favoriet, haha. 

Was het een bewuste keuze om jezelf centraal te zetten in de content? Sja, ‘de vent is de tent’ zeggen ze dan hè. Het is niet om egocentrisch over te komen, maar het werkt gewoon beter als ik zelf in beeld kom. Want iedereen kan wel filmpjes op YouTube vinden over hoe je een lijst maakt. Maar mensen vinden het gewoon prettig als iemand uitlegt wat voor keuzes je kunt maken. Ik voel mezelf wel een beetje een leraar, of een marktkoopman. En hoop dat mensen bij Lijst Erom eerder denken ‘hé, dat is die guitige man van die filmpjes’.

Zet je je content ook wel eens gesponsord in? Ja, Facebook advertenties af en toe. En op LinkedIn ook wel eens. Daar heb ik trouwens nog een leuke advertentieblooper gemaakt… Ik ontving 50 euro advertentietegoed van LinkedIn. En dacht, mooi, dat ga ik gebruiken! Uiteindelijk bleek er 140 euro afgeschreven te zijn, omdat ik geen maximaal budget had opgegeven. Wat is dit?! Het goede nieuws? Het heeft me wel mijn op een na grootste opdracht ooit opgeleverd. Uiteindelijk was het dus wel winstgevend.

Je ging een jaar lang op avontuur in lijstenland.’ We zijn nu bijna een jaar verder. En? Ik ga door! Onlangs hebben we er zelfs een heus persbericht over uitgedaan. Ik ga nog een dagje meer inlijsten. En stap (deels) in de lijstenmakerij van mijn vader. Ik word nu officieel ‘lijstenmaker in residence’ bij Galerie Zuid in Harskamp. Misschien komt er een moment dat ik t nog verder wil uitbreiden. Maar dat moet de toekomst uitwijzen.

Heb je tot slot nog een tip voor mensen die met contentmarketing aan de slag willen? Begin gewoon! Begin met vertellen wat je doet en waarom je het doet. Met een telefoon kom je een heel eind: foto’s, filmpjes, sociale media. Alles is binnen handbereik. Wil je trouwens weten welke ondernemer ik zelf heel leuk vind om te volgen?

Nou, daar ben ik heel benieuwd naar… Bakkerij de Vries uit Barneveld! Ik heb de bakker nooit ontmoet hoor, maar hij geeft een heel leuk inkijkje in het bakkersvak. Hij gaat bijvoorbeeld regelmatig live op Facebook. Als de optocht langskomt. Of als hij ‘haantjepik’ maakt, de plaatselijke lekkernij. Kan ik erg waarderen.

Martjan, bedankt voor je verhaal!

Tips over contentmarketing vakwerk?
Heb jij tips van zzp’ers of bedrijven die lekker bezig zijn met contentmarketing? Tip me op ellen@kwestievaninhoud.nl