Elk tijdschrift hanteert wel een aantal vaste rubrieken. En veel televisieprogramma’s danken hun succes aan rubrieken. Ook in contentmarketing werkt het om rubrieken toe te passen. Oftewel om je boodschap in contentformats te verpakken.
Contentformats bieden namelijk herkenning voor je publiek. En houvast en structuur voor jezelf. Het liefst ontwikkel je unieke formats voor jouw merk. Maar dat is niet eenvoudig. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de grote hoeveelheid contentformats waarbij ‘de minuut’ centraal staat. Maar er is natuurlijk niets mis mee om je te laten inspireren door wat anderen doen.
Mag ik een minuutje van je tijd?
Is een minuut dan de ideale lengte van een video? Dat ligt helemaal aan het doel dat je ermee wilt bereiken en aan het kanaal dat je inzet. Om de waardering van YouTube te krijgen, maak je bijvoorbeeld het liefst lange video’s. YouTube gaat namelijk voor een zo groot mogelijke kijktijd voor YouTube zelf. Wanneer jouw lange video dus volledig wordt afgekeken, zorgt YouTube ervoor dat jouw video hoger scoort in de zoekresultaten van het videoplatform.
Bij de meeste sociale media geldt echter: Hoe korter, hoe beter. Uit onderzoek naar Facebook video’s is bijvoorbeeld gebleken dat de ideale lengte 21 seconden is. Televisie-commercials duren over het algemeen 15 tot 30 seconden.
Leidend in de keuze voor de duur van een video, audiofragment of tekst is de aandachtsspanne van je publiek. De mate waarin je je publiek weet te boeien. En dan zit je met een minuut behoorlijk veilig. Veel marketeers kiezen er dus voor om hun boodschap in 60 seconden te verpakken. En niet zelden om daarbij ook de duur van de video te vermelden. Mensen houden er immers van te weten waar ze aan toe zijn. En een minuutje.. dat moet toch kunnen?
#1 Nieuws in een minuut
Elke dag deelt de NOS een samenvatting van het belangrijkste nieuws van die dag in de Nieuwsminuut. Zestig seconden waardoor je toch een beetje op de hoogte blijft van wat er speelt in de wereld.
#2 De explanimation
De NOS is niet het enige journalistieke platform dat ‘de minuut’ inzet. Nu.nl gebruikt 60 seconden om actuele onderwerpen uit het nieuws kort en bondig toe te lichten in een animatievideo, oftewel een explanimation in 60 seconds.
#3 Passie in 60 seconds
In zestig seconden leer je een persoon best een beetje kennen. Contentmarketingbureau The Post maakt voor opdrachtgevers pakkende videoportretten waarin de passie of drive van iemand centraal staat. De 60 second story.
#4 Technieuws in 1 minuut
Op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van digitale technologie, design en style? Bright, onderdeel van RTL Nederland, deelt dagelijks de Bright Tech Update met het technieuws van de dag in 1 minuut.
#5 60 seconden humor
Vooruit, een oudje. In zijn voormalige ochtendshow bracht Giel met regelmaat een samenvatting van het succesvolle programma Boer Zoekt Vrouw in 60 seconden. Grappig en soms zelfs hilarisch.
#6. De wetenschappelijke minuut
Niet alleen video leent zich voor een minuut speeltijd. Denk ook eens aan audio in 60 seconden. Scientific American is een populairwetenschappelijk tijdschrift uit de Verenigde Staten. En op hun online platform delen ze regelmaat de 60-second Science podcast. Opvallend is wel dat podcasts steeds langer zijn geworden. De huidige 60-second Science fragmenten duren gemiddeld ruim twee minuten.
Is een minuut ook voor jou een geschikte duur om een contentformat aan op te hangen? Neem eens de tijd om op zoek te gaan naar manieren om jouw content op je eigen (min of meer) unieke manier te verpakken. En heb je nog niet genoeg inspiratie? Er bestaat zelfs een heus One minute filmfestival waar je je hart kunt ophalen.