Na ruim 2 jaar zijn de inspanningen van Gerard Brakkee en Henk Luning beloond. Op 3 december 2018 was de officiële opening van de eerste productielocatie van coöperatie Dalfsen Stroomt: een zonnepark met 2.030 panelen op de daken van houtbedrijf Foreco waar zo’n 150 huishoudens en bedrijven in Dalfsen en omgeving samen stroom opwekken. Contentmarketing en traditionele communicatie gingen in dit traject hand in hand.
De coöperatie Dalfsen Stroomt is ontstaan vanuit vereniging Groen Gebogen. Initiatiefnemers en vrijwilligers Henk Luning en Gerard Brakke zijn enorm gedreven om dorpsgenoten te stimuleren duurzame keuzes te maken.
Strategie als vertrekpunt
Zo’n 2,5 jaar geleden raakte ik vanuit voormalig werkgever The Post als content director betrokken bij Dalfsen Stroomt. Toen de contentmarketingstrategie eenmaal stond, realiseerden we samen met Maarten de Vries van het Platte Vlak en GoodDave een website. De eerste content was erop gericht om Dalfsen Stroomt een gezicht te geven, bekendheid te realiseren. We wilden mensen in en rond Dalfsen laten weten dat je nu toegang had tot zonne-energie zonder panelen op je eigen dak te leggen.
Dat deden we met contentformats zoals:
- de 60 second story met Peter Swager van Foreco,
- Brandende Vragen die we in kleine animaties behandelden
- en een videoverslag waarin we de straat opgingen in Dalfsen.
Blijven communiceren
Dalfsen Stroomt is gebaseerd op de zogenaamde postcoderoosregeling. En waar je bij het woord ‘regeling’ denkt aan een georganiseerd stappenplan, blijkt het een bijzonder complex proces te zijn. Temeer omdat er veel partijen bij betrokken zijn. Maar zeker ook omdat het streven van Dalfsen Stroomt is om mensen tegen lage kosten te laten participeren. In die tijd van regelen en afwachten, doet Gerard regelmatig verslag in zijn column van de status van het project en alles wat erbij komt kijken. Een teken van leven; we zijn er nog.
Maar wanneer dan toch alle partijen de neus in dezelfde richting hebben, combineren we de wervingsacties met heldere communicatie over de werking van Dalfsen Stroomt. We organiseren een informatiebijeenkomst voor mensen die zich hebben aangemeld of anderszins belangstelling hebben, een inloopmiddag volgt en de frequentie van de nieuwsbrief gaat omhoog.
Een eigen biertje
En dan is het zover. Op 3 december opent de Overijsselse gedeputeerde Annemieke Traag het zonnepark. We vieren het onder meer met een biertje dat speciaal voor de gelegenheid gebrouwen is door een van de leden van Dalfsen Stroomt: de Ambachtelijke Vechtdal Brouwerij. En zo maakten Maarten de Vries en ik voor de eerste keer in ons leven een bieretiket.
Primeur in Nederland
Het vergde de nodige creativiteit en een flinke portie uithoudingsvermogen van de twee vrijwilligers. Maar uiteindelijk heeft Dalfsen Stroomt een primeur te pakken: de eerste postcoderoos met financiering door een commerciële bank, Triodos.
Onlangs ging de telefoon. Het was Henk: ‘Wil je ons ook helpen bij de communicatie rondom de tweede productielocatie, een waterkrachtcentrale in de Vecht?’
Met veel plezier!
Opdrachtgever: Dalfsen Stroomt
Wanneer: december 2018
Diensten: strategie, coördinatie, tekst